خودپروریروانشناسیسلامتمعرفی کتاب

کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم | آلیور جیمز | کتاب روان شناسی | کتاب خودشناسی

کتاب صورتی کوچولویی که حالتو خوب می‌کنه

کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم اثر آلیور جیمز ، کتاب صورتی کوچکی که حال شما را خوب می‌کند.آلیور جیمز متخصص روان‌شناسی بالینی کودکان است. او از سال 1988 تاکنون به کارهای نویسندگی ، روزنامه‌نگاری و مجری‌گری پرداخته است.

همان‌طور که می‌دانیم خوشبختی برای هرکس معنای متفاوتی دارد.

در کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم نویسنده ما را ترغیب می کند تا به جای اینکه به دنبال خوشبختی باشیم سلامت عاطفی خود را پرورش دهیم.

او برای سلامت عاطفی ویژگی‌هایی بیان می‌کند و شیوه‌هایی برای رشد هر ویژگی ارائه می‌دهد. این کتاب روان‌شناسی با زبان ساده‌ای که دارد به ما کمک می‌کند که تاثیر فشارهای عاطفی بر زندگی روزمره‌مان را بشناسیم و دریابیم چگونه بر الگوهای ناکارآمد غلبه کنیم و با آگاهی بیش‌تر رویکرد جدیدی به زندگی پیدا کنیم.

این کتاب در ابتدا این سوال اساسی را از مخاطب می‌پرسد که: «آیا شما از لحاظ عاطفی سالمید؟» پس از اینکه ذهن خواننده‌ی کتاب با این سوال درگیر شد، نویسنده توضیح می‌دهد که سلامت عاطفی چیست؟ و فردی که از لحاظ عاطفی سالم باشد چه ویژگی‌هایی دارد؟

سپس با بیان کردن یک سری تعاریف، دنیایی زیبا و جذاب را پیش روی خواننده قرار می‌دهد. دنیایی که اگر سلامت عاطفی داشته باشیم چگونه است و چه زیبایی‌هایی در زندگی می‌تواند برای ما به ارمغان بیاورد.

اما به راستی سلامت عاطفی چیست؟

سلامت عاطفی شاید در دنیای امروز به اندازه سلامت جسمی یا هوش ریاضی مورد توجه قرار نگرفته است .باید توجه داشت که سلامت عاطفی با سلامت روان متفاوت است نویسنده در این بخش کتاب با ذکر مثال‌هایی نشان می‌دهد سلامت عاطفی چیست:

سلامت عاطفی حس کردن رویدادها در لحظه است. سلامت عاطفی تجربه دنیا به شکل دسته‌اول و بی‌واسطه است، نه آن‌که وقتی بعدا درباره‌اش فکر کنید بفهمید که چه چیزهایی را تجربه‌ کرده‌اید.

وقتی سلامت عاطفی دارید، به قول مفسران ورزشی، «روی فُرم» هستید. احساس می‌کنید واقعی هستید، نه کاذب. خودتان را دوست دارید، نمی‌خواهید کس دیگری باشید و به دیگران هم که شبیه شما نیستند به دیده تحقیر نمی‌نگرید. می‌دانید چه احساس و فکری دارید، حتی گاهی هم می‌دانید که نمی‌دانید.

اصول اخلاقی منسجم خودتان را دارید که با آن می‌توانید خوب را از بد تمیز دهید. در برابر سختی‌ها صبور هستید،عقایدتان واقع‌گرایانه‌اند و داوری‌های‌تان هم اغلب معقول.

حال نویسنده در انتهای این جملات نیز می‌گوید که با وجود اینکه این‌ها نمونه‌هایی از سلامت عاطفی هستند اما اگر درحال حاضر یا همیشه این حالت‌ها را ندارید نگران نباشید!

زیرا که هیچکدام از ما انسان‌ها تمام مدت و از تمام لحاظ سلامت عاطفی نداریم. و فقط از برخی جهات به سلامت عاطفی دست پیدا می‌کنیم. و هدف این کتاب این است که کمک کند سلامت عاطفی بیشتری در مدت زمان بالاتری به‌دست آوریم.

این کتاب اهل نصیحت نیست و فضای آزادی به شما می‌دهد تا با خواندن مطالب ، خودتان عمیقا فکرکنید و به تحلیل گذشته‌تان مشغول شوید. و پس از آن سلامت عاطفی از دست رفته‌تان را پیدا کنید.

کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای همه افراد متاهل و مجرد که درگیر مشکلاتی هستند که فکر می‌کنند در این کتاب می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی‌شان را بررسی و ریشه‌یابی کنند و سپس به باز کردن گره‌های شخصیتی‌شان بپردازند مناسب است.

این کتاب برای کسانی که فرزند دارند یا اینکه قصد دارند در آینده فرزندی داشته باشند، می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار بر روی سلامت عاطفی فرزندانشان باشد.

برشی از متن کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم

گاهی برای به‌دست آوردن سلامت عاطفی صرفا باید عادات بدی را که از پدر و مادرمان یاد گرفته‌ایم، از بین ببریم.

سلامت عاطفی را با ایده‌هایی چون «رضایت از زندگی» یا «رفاه و بهرورزی» هم نباید اشتباه گرفت، همچنین شادکامی. شادکامی معمولا حالتی گذراست، مثل لذتی که ایجاد رابطه یا سیگار کشیدن به شما می‌بخشد، یا خرسندی از شنیدن نتایج موفقیت در یک آزمون. مراقب نویسندگانی که مدعی‌اند شادکامی را می‌توان آموزش داد باشید. این کتاب‌ها فقط جنبه دل‌خوش‌کنک دارند. به باور نگارنده، ما پا به این دنیا نگذاشته‌ایم که خوشحال باشیم، اما می‌شود که سلامت عاطفی داشته باشیم

همه ما ساعاتی از زمان کاری‌مان را صرف کارهایی کرده‌ایم که اصلا دوست نداریم. کسی که سلامت دارد راه‌هایی پیدا می‌کند تا وقت کمتری صرف چنین کارهایی کند. همه ما با تعمق در باب انگیزه‌ها و تسلط بیشتر بر مهارت‌های سیاست در دفتر کار، می‌توانیم در شغل‌مان سلامت عاطفی بیشتری داشته باشیم. می‌توانیم پشتِ نقابی صحیح، ارزش‌های بنیادی‌مان را دست‌نخورده نگاه داریم.

اما معتقدم که اصلا به این دلیل آفریده شدیم که برای دستیابی به سلامت عاطفی بیشتر و سعادتمندتر شدن تلاش کنیم، نه این‌که فقط خودخواهانه ژن‌های‌مان را بازتولید کنیم.

اگر دوست دارید کتابی با موضوع روان‌شناسی و خودشناسی بخوانید اما نمی‌دانید برای شروع چه کتابی را انتخاب کنید،این کتاب گزینه مناسب و خوبی است و من این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم. امیدوارم که مطالب برایتان مفید بوده باشند.

حواستون به سلامت عاطفی تون باشه:)

مشخصات کتاب

  •    عنوان: چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم
  •     نویسنده: آلیور جیمز
  •     ترجمه: سما قرایی
  •     انتشارات: نشر هنوز
  •     تعداد صفحات:168

 

تهیه شده توسط نویسنده سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا